ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ :Σωστή χρήση συσκευών χορήγησης εισπνεόμενων  φαρμάκων – Ο ρόλος του φαρμακοποιού

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ΙΔΕΕΑΦ-ΠΦΣ 2022

«Σωστή χρήση συσκευών χορήγησης εισπνεόμενων  φαρμάκων –
Ο ρόλος του φαρμακοποιού»

 

Με ιδιαίτερη χαρά σας ενημερώνουμε για την απόφαση του ΠΦΣ και του ΙΔΕΕΑΦ να συνεχίσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη σωστή χρήση αναπνευστικών συσκευών, σε συνεργασία με τοπικούς Φαρμακευτικούς Συλλόγους, μετά και τη σταδιακή άρση των περιορισμών λόγω της πανδημίας.

Τα σεμινάρια υλοποιούνται με την επιστημονική ευθύνη του Καθηγητή Παιδιατρικής Πνευμονολογίας ΑΠΘ, κ. Ιωάννη Ν. Τσανάκα και πανεπιστημιακής επιστημονικής ομάδας του, σε συνεργασία με την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία, την Ελληνική Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία και την Παιδοπνευμονολογική Μονάδα Γ΄ Παιδιατρικής Κλινικής ΑΠΘ.

Το πρώτο σεμινάριο για το 2022 θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 8 Μαΐου, στο ξενοδοχείο Chris & Eve, στην Κομοτηνή για τα μέλη των Φ. Συλλόγων Δράμας, Έβρου, Ξάνθης & Ροδόπης.

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι ο φαρμακοποιός να γίνει «εργαλείο αποτελεσματικής παρέμβασης» για τη σωστή χρήση των εισπνεόμενων φαρμάκων σε ασθενείς με αναπνευστικά προβλήματα, αλλά και για τη συμμόρφωση στη θεραπεία  σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού.

Στην αναγκαιότητα της εκπαίδευσης αυτής συντελούν τα εξής στοιχεία:

  • Το παιδικό άσθμα αποτελεί τη συχνότερη χρόνια πνευμονοπάθεια στα παιδιά.

Περίπου 1 στα 3 παιδιά έχει πάρει ή παίρνει εισπνεόμενα φάρμακα. Επίσης, περίπου 3 στους 20 ενήλικες χρειάζονται  εισπνεόμενα φάρμακα για χρόνια αντιμετώπιση του άσθματος ή της ΧΑΠ. Τέλος, πολλά  παιδιά αλλά και ενήλικες με σοβαρές πνευμονοπάθειες χρησιμοποιούν νεφελοποιητές σε χρόνια βάση για την λήψη εισπνεομένων αντιβιοτικών ή βλενολυτικών  φαρμάκων  υψηλού κόστους.

  • Από πολλές μελέτες είναι αποδεδειγμένο ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των ασθενών αυτών δεν χρησιμοποιεί σωστά τις συσκευές εισπνεομένων φαρμάκων και ένα παρόμοιο ποσοστό δεν έχει καλή συμμόρφωση στη μακροχρόνια λήψη τους.

Η κακή χρήση των συσκευών, οφείλεται κυρίως  στον περιορισμένο χρόνο που διαθέτουν οι γιατροί για την εκπαίδευση των ασθενών, ενώ για την  μείωση της κακής συμμόρφωσης, οι μέθοδοι που εφαρμόζονται έχουν περιορισμένη αποτελεσματικότητα. 

  • Ο φαρμακοποιός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του ιατρού και του ασθενή στη διαχείριση της ασθένειας. Διαθέτει σημαντικές γνώσεις σχετικά με τη δράση των φαρμάκων και διαθέτει περισσότερο χρόνο, τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει  γόνιμα,  συνεπικουρώντας στην προσπάθεια του ιατρού για την εκπαίδευση του ασθενή. Επιπλέον η συχνή συναναστροφή του με τον ασθενή, του επιτρέπει να συμβάλλει στην βελτίωση της συμμόρφωσής του στη θεραπεία.

Συνοπτικά το πρόγραμμα της 8ωρης εκπαίδευσης περιλαμβάνει:

  • Θεωρητική παρουσίασητων συχνότερων νόσων που χρειάζονται θεραπεία με εισπνεόμενα φάρμακα
  • Περιγραφή και επίδειξη των συσκευών χορήγησης εισπνεόμενων φαρμάκων
  • Πρακτική εξάσκηση σωστής χρήσης των συσκευών (σε μικρές ομάδες)

Κάθε σεμινάριο θα μοριοδοτηθεί με 8 μόρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης φαρμακοποιών από το ΙΔΕΕΑΦ.

Για πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο του σεμιναρίου επισκεφτείτε το www.ideeaf.gr/anapneustikes

———————————————

Περιεχόμενο – Πρόγραμμα σεμιναρίου

Επιστημονικά Υπεύθυνος Προγράμματος

Ιωάννης Ν. Τσανάκας MD,PhD, MRCPCH, Καθηγητής Παιδιατρικής Πνευμονολογίας, Διευθυντής Γ’ Παιδιατρικής Κλινικής ΑΠΘ, ΓΝΘ «Ιπποκράτειο» / Επιστημονικά Υπεύθυνος του προγράμματος

Μέλη Επιστημονικής Ομάδας

– Φώτιος Κυρβασίλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδιατρικής Παιδοπνευμονολογίας ΑΠΘ, Γ΄ Παιδιατρική Κλινική, ΓΝΘ «Ιπποκράτειο»

–   Ελπίς Χατζηαγόρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής Παιδοπνευμονολογίας ΑΠΘ, Παιδοπνευμονολογική Μονάδα, Γ΄ Παιδιατρική Κλινική, ΓΝΘ «Ιπποκράτειο»

–  Πασχάλης Στειρόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πνευμονολογίας ΔΠΘ

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι ο φαρμακοποιός να γίνει «εργαλείο αποτελεσματικής παρέμβασης» για τη σωστή χρήση των εισπνεόμενων φαρμάκων σε ασθενείς με αναπνευστικά προβλήματα, αλλά και για την συμμόρφωση στη θεραπεία  σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού.

Στην αναγκαιότητα της εκπαίδευσης αυτής συντελούν τα εξής στοιχεία:

  • Το παιδικό άσθμα αποτελεί την συχνότερη χρόνια πνευμονοπάθεια στα παιδιά. Περίπου 1 στα 3 παιδιά έχει πάρει ή παίρνει εισπνεόμενα φάρμακα. Επίσης, περίπου 3 στους 20 ενήλικες χρειάζονται εισπνεόμενα φάρμακα για χρόνια αντιμετώπιση του άσθματος ή της ΧΑΠ. Τέλος, πολλά  παιδιά αλλά και ενήλικες με σοβαρές πνευμονοπάθειες χρησιμοποιούν νεφελοποιητές σε χρόνια βάση για την λήψη εισπνεομένων αντιβιοτικών ή βλενολυτικών  φαρμάκων  υψηλού κόστους.
  • Από πολλές μελέτες είναι αποδεδειγμένο ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των ασθενών αυτών ,δεν χρησιμοποιεί σωστά τις συσκευές εισπνεομένων φαρμάκων, και ένα παρόμοιο ποσοστό δεν έχει καλή συμμόρφωση στη μακροχρόνια  λήψη τους. Η κακή χρήση των συσκευών, οφείλεται κυρίως  στον περιορισμένο χρόνο που διαθέτουν οι γιατροί για την εκπαίδευση των ασθενών, ενώ για την  μείωση της κακής συμμόρφωσης, οι μέθοδοι που εφαρμόζονται έχουν περιορισμένη αποτελεσματικότητα. 
  • Ο φαρμακοποιός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του ιατρού και του ασθενή στη διαχείριση της ασθένειας. Διαθέτει σημαντικές γνώσεις σχετικά με τη δράση των φαρμάκων και διαθέτει περισσότερο χρόνο, τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει  γόνιμα  συνεπικουρώντας στην προσπάθεια του ιατρού για την εκπαίδευση του ασθενή. Επιπλέον η συχνή συναναστροφή του με τον ασθενή, του επιτρέπει να συμβάλλει στην βελτίωση της συμμόρφωσής του στη θεραπεία.

Συνοπτικά το πρόγραμμα της 8ωρης εκπαίδευσης περιλαμβάνει:

 

  1. Θεωρητική παρουσίαση των συχνότερων νόσων που χρειάζονται θεραπεία με εισπνεόμενα φάρμακα
  2. Περιγραφή και επίδειξη των συσκευών χορήγησης εισπνεόμενων φαρμάκων
  3. Πρακτική εξάσκηση των φαρμακοποιών στον σωστό τρόπο χρήσης των εν λόγω συσκευών.

Με το πέρας της εκπαίδευσης, ο φαρμακοποιός:

  • Έχει επικαιροποιήσει τις γνώσεις του, σχετικά με τις ασθένειες που χρειάζονται θεραπεία με εισπνεόμενα φάρμακα.
  • Έχει αποκτήσει εμπειρία σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των διαφόρων συσκευών χορήγησης του εισπνεόμενου φαρμάκου.
  • Έχει κατανοήσει τον τρόπο λειτουργίας των διαφόρων τύπων νεφελοποιητών.
  • Μπορεί να εκπαιδεύσει για τον σωστό τρόπο χορήγησης του εισπνεόμενου φαρμάκου, με την χρήση διαφορετικών συσκευών εισπνοής, όλο το ηλικιακό φάσμα των ασθενών, δηλαδή από βρέφη μέχρι ενήλικες.
  • Ξέρει και χρησιμοποιεί σωστά το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό για τους ασθενείς.(*)
  • Παρακολουθεί και αποστέλλει στην πανεπιστημιακή εκπαιδευτική ομάδα και τον θεράποντα ιατρό, μετά από έγγραφη συγκατάθεση των ασθενών ή των γονέων τους , τα επεισόδια εξάρσεων της πνευμονοπάθειας, ώστε  να γίνεται η καλλίτερη αντιμετώπιση, προς όφελος του ασθενή.(*)

 

(*) Αφορούν τους φαρμακοποιούς εκείνους, που θα θελήσουν να συμμετάσχουν σε προαιρετική βάση στο πρόγραμμα.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

10:00-10:20        Προσέλευση-καφές

Η προσέλευση των συμμετεχόντων θα πρέπει να ολοκληρώνεται μέχρι τις 10:20, καθώς το σεμινάριο θα ξεκινά αυστηρά στις 10:30, ενώ η παρακολούθηση του συνόλου του θεωρητικού μέρους κρίνεται απολύτως απαραίτητη.

10:20-10:30        Συμπλήρωση ερωτηματολογίου πολλαπλών απαντήσεων

10.30-10.45         Έναρξη-Χαιρετισμοί

10.45-11.15 «Παθοφυσιολογία του αναπνευστικού»

11.15-12.00 «Παθήσεις του αναπνευστικού που χρειάζονται εισπνεόμενα φάρμακα»

12.00-12.45         «Οι συσκευές εισπνοών και η σωστή χρήση τους

12.45-13.15 «Οι συσκευές εισπνοών και η σωστή χρήση τους σε ενήλικες – Παθήσεις του αναπνευστικού που χρειάζονται εισπνεόμενα φάρμακα»

13.15-13.45 Συζήτηση

13.45-14.30         Διάλειμμα – ελαφρύ γεύμα

14.30-17.30         Πρακτική Εξάσκηση / Ομάδες εργασίας 20 ατόμων

Α. Συσκευές ξηράς σκόνης

Β. Αεροθάλαμοι

Γ.  Νεφελοποιητές

17.30 -18.30        Γενική συζήτηση – Συμπεράσματα

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Για τη λήψη πιστοποιητικού παρακολούθησης είναι απαραίτητη η συμμετοχή του φαρμακοποιού στο σύνολο των ωρών του σεμιναρίου. Για τη συμμετοχή του λαμβάνει 8 μόρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης φαρμακοποιών από το ΙΔΕΕΑΦ.

 

Κοινοποίηση
Scroll to Top