Απ. Βαλτάς: Πράγματα που σε άλλες χώρες της Ευρώπης είναι δεδομένα, εδώ είναι ταμπού

Την άποψη ότι απαιτούνται αποφάσεις που εκφράζουν την καινοτομία, τη διάθεση εκσυγχρονισμού εκ μέρους της Πολιτείας εξέφρασε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Απόστολος Βαλτάς μιλώντας το πρωί της Πέμπτης 11 Νοεμβρίου στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ασθενών.

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Η ομιλία του προέδρου του ΠΦΣ που πραγματοποιήθηκε  στο πλαίσιο των εργασιών της δεύτερης μέρας του Συνεδρίου, στην ενότητα «Καινοτομία ως εφαλτήριο για την Βιωσιμότητα του ΕΣΥ» είχε ακριβώς τη λογική να αναδείξει τις προσπάθειες που κάνει το ανώτατο συλλογικό όργανο εκπροσώπησης των φαρμακοποιών προς την κατεύθυνση της καινοτομίας, με στόχο, όπως είπε καλύτερες υπηρεσίες υγείας για τον Έλληνα ασθενή, κάτι που συμβαδίζει με το όραμα άλλωστε και του Ευρωπαϊκού οργάνου των φαρμακοποιών για την ανάπτυξη του φαρμακείου μέσα στη δεκαετία.

Ο κ. Βαλτάς αφού τόνισε εξαρχής τη σημασία της συμμετοχής των φαρμακοποιών σε ένα συνέδριο ασθενών, λέγοντας ότι «άλλο η επαφή της καθημερινότητας των φαρμακείων με τους ασθενείς και άλλο εμείς, μαζί με όλους τους φορείς να συζητήσουμε πως θα επιλυθούν προβλήματα τα οποία είναι διαχρονικά και τα οποία η πανδημία τα ανέδειξε αλλά ανέδειξε και τη δυναμική των φορέων και του κράτους για να τα αντιμετωπίσει», αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα βήματα που έχουν γίνει και βρίσκονται σε εξέλιξη στην κατεύθυνση ακριβώς της αξιοποίησης της καινοτομίας εκ μέρους των φαρμακοποιών προκειμένου να μπορέσουν να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους ασθενείς και γενικότερα στους πολίτες.

Για τον ίδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η πανδημία ανέδειξε την προσφορά του φαρμακοποιού στην κοινωνία και αυτό ακριβώς συνέβη γιατί ήδη τα φαρμακεία – σ.σ. πέρα από την εξαιρετική για τη χώρα μας διασπορά τους – μπήκαν εξαρχής στη διαδικασία να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με απόλυτη ασφάλεια. «Δεν με εντυπωσιάζουν οι μελέτες, ακόμη και η πανευρωπαϊκές που δείχνουν ότι η προτίμηση για τη δουλειά που κάνουν και προσφέρουν τα φαρμακεία είναι τόσο ψηλά και ανεβαίνει πολύ ψηλότερα (σ.σ. προφανώς στην εκτίμηση του κόσμου) διότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα φαρμακεία δοκιμάστηκαν όπως και οι δομές υγείας. Οι δομές υγείας στράφηκαν στοχευμένα στην αντιμετώπιση της COVID. Έκλεισαν αγροτικά ιατρεία, λειτουργήσαν τα Κέντρα Υγείας με έναν διαφορετικό τρόπο. Τα φαρμακεία όμως ακόμη και στο lockdown ήταν ανοικτά. Και ήταν ανοικτά για να αντιμετωπίσουν τη θεραπεία του ασθενούς, το βασικότερο, την ασφάλεια με πρωτόκολλα υγειονομικά για να μπει στο φαρμακείο, με το ότι μας ζητήσανε να κλείσουμε τα ραντεβού για να πείσουμε τον ασθενή ή τον πολίτη ότι πρέπει να εμβολιαστεί. Με τα self test, την ιχνηλάτηση και τέλος με τα rapid tests για τα οποία μπορώ να πω ότι όταν έγινε μία σύσκεψη με τον υπουργό Τουρισμού κρεμάστηκαν στα χείλη και στα χέρια των φαρμακοποιών γιατί έπρεπε ο τουρίστας να φύγει και να πάει σε απομακρυσμένες περιοχές όπου δεν υπήρχαν μικροβιολογικά εργαστήρια, έπρεπε ο φαρμακοποιός να κάνει το rapid test για να φύγει αλλά και για να έρθει. Καταλαβαίνετε λοιπόν γιατί υπάρχει αυτή η αναγνωρισιμότητα».

Προχωρώντας στη συνέχεια στις συγκεκριμένες ενέργειες που σχετίζονται με την προσφορά των φαρμακοποιών στον εκσυγχρονισμό της παροχής των υπηρεσιών υγείας ο κ. Βαλτάς και απευθυνόμενος στην πρόεδρο της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας κ. Κατερίνα Κουτσογιιάννη τόνισε ότι «ο ασθενής είναι κερδισμένος από αυτές τις υπηρεσίες κ. Πρόεδρε. Σε εσάς απευθυνόμαστε για όλα αυτά που θα σας αναφέρω».

Το πρώτο θέμα στο οποίο αναφέρθηκε είναι η άμεση ανάγκη για πλήρη απλοποίηση της συνταγής. «Είναι αδιανόητο να χρησιμοποιούμε χαρτιά, να χρησιμοποιούμε αυτή τη στιγμή ακόμη χειρόγραφες συνταγές δια της εκτελέσεως συνταγών, τις πράσινες τις περίφημες. Με αυτόν τον τρόπο κ. Αθανασάκη (σ.σ. Κώστα Αθανασάκη, Επίκουρο Καθηγητή Οικονομικών της Υγείας) δεν έχουμε δεδομένα, δεν έχουμε στοιχεία που τόσο ανάγκη έχετε εσείς, έχει η πολιτεία, έχει ο γιατρός. Επομένως θα πρέπει να προχωρήσει και θα πρέπει όλοι να βοηθήσουμε με τα θεραπευτικά πρωτόκολλα ώστε να μπουν μέσα τα στοιχεία και ώστε η συνταγή να είναι άυλη, ακόμη και στην εκτέλεσή της. Τι σημαίνει αυτό; Όφελος για τον ασθενή. Εννοείται με μία ηλεκτρονική υπογραφή ή μέσω της χρήσης του κινητού του, θα βρούμε λύσεις».

Οι ελλείψεις φαρμάκων ήταν το επόμενο ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Βαλτάς, το οποίο, όπως είπε είναι διαχρονικό πρόβλημα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παντού, αλλού λιγότερο, αλλού περισσότερο. Ωστόσο σημείωσε «οι ελλείψεις αντιμετωπίζονται με συστήματα και εφαρμογές, όπου ο γιατρός γνωρίζει την πληροφορία ότι το φάρμακο είναι ελλειπτικό. Πώς; Μέσω μηχανογραφικού συστήματος. Εμείς ετοιμάσαμε μίας εφαρμογή, περιμένουμε τη διασύνδεση με τον ΕΟΦ κι εδώ κι ένα χρόνο. Ο ΕΟΦ δεν μπορεί να κάνει έναν διαγωνισμό να συνδέσει το δικό μας σύστημα, της πληροφόρησης (σ.σ. για την κατάσταση σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις από τα φαρμακεία) μαζί με το σύστημα του ΕΟΦ ώστε ο γιατρός να ενημερώνεται ότι πιθανώς το φάρμακο αυτό είναι ελλειπτικό. Οι άλλες χώρες έχουν μετεξελίξει τη διαδικασία ώστε ο ασθενής να μη γυρνάει από φαρμακείο σε φαρμακείο. Το έχουν μετεξελίξει δίνοντας τη δυνατότητα ώστε στο ήδη ελλειπτικό φάρμακο να μπορεί ο φαρμακοποιός να το αλλάξει με φάρμακο της ίδιας δραστικής ουσίας. Δεν καταλαβαίνω το λόγο να ταλαιπωρήσω έναν ασθενή να σταματήσει τη φαρμακευτική θεραπεία του ή να αναγκαστεί να μπει σε τρίτο φαρμακείο όταν αυτή η τεχνολογία είναι προ των πυλών».

Το τρίτο ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Βαλτάς είναι οι υπηρεσίες πρόληψης. «Για εμάς η έννοια της παροχής υπηρεσίας πρόληψης όταν κάποιος ασθενής μπαίνει στο φαρμακείο είναι η πεμπτουσία του φαρμακευτικού επαγγέλματος, πέρα όλων αυτών που έχουμε διδαχθεί και τα κάνουμε ως προς τη χορήγηση του φαρμάκου, τις οδηγίες κτλ.» Για τον ίδιο η πρόληψη που περνά μέσω της μέτρησης της αρτηριακής πίεσης που κάνουν τα φαρμακεία, μέσω των μετρήσεων για το σακχαρώδη διαβήτη είναι κάτι που μπορεί να αξιοποιηθεί καθώς όπως ανέφερε «εμείς αυτή τη στιγμή δομούμε στα φαρμακεία την πληροφόρηση, τη διασύνδεση αυτών των πληροφοριών με το γιατρό του ασθενούς, απευθείας και με τον ίδιο τον ασθενή μέσω του κινητού του μόνο και μόνο για να έχει την πληροφόρηση, να γνωρίζει τα στοιχεία, όπως επίσης και ο γιατρός να έχει μία εικόνα, ακόμη και σε live κατάσταση πότε ο ασθενής του είχε την τάδε πίεση, πότε είχε το σάκχαρό του, τη γλυκοζυλιωμένη του (σ.σ. σε υψηλά επίπεδα). Πράγματα που σε άλλες χώρες της Ευρώπης είναι δεδομένα στα φαρμακεία. Εδώ έχουμε ταμπού. Τα ταμπού όμως δεν μπορεί να υπάρχουν όταν αυτή τη στιγμή η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας διαφοροποιείται σε σχέση με πριν δέκα χρόνια. Επομένως, ακόμη και σε αυτό εμείς έχουμε προχωρήσει. Και ήδη τα φαρμακεία έχουν αρχίσει να κινούνται σε αυτή τη βάση».

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Βαλτάς στο θέμα των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους, όπου όπως είπε τελικά το κράτος και τεράστια ποσά ξοδεύει άδικα και ταλαιπωρείται ο κόσμος και δεν γίνονται όλα όπως θα έπρεπε για την ασφάλεια του ασθενή. «Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης που οδηγείται στις ουρές της ντροπής όταν αυτή τη στιγμή τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους  που εγώ τα λέω Φάρμακα Ειδικής Θεραπείας, διακινούνται μέσω κρατικών δομών. Τα αποτελέσματα τα ξέρετε. Ταλαιπωρία. Αμφισβήτηση πως διακινούνται τα φάρμακα μέσω courier για να πάνε σε απομονωμένες περιοχές περιφερειακών κέντρων» Ο ΠΦΣ, όπως είπε έχει δει και έχει συζητήσει και με τον ΣΦΕΕ ένα καινοτόμο σύστημα που αναγνωρίζει η εταιρεία ότι το φάρμακο που έδωσε απευθύνεται συγκεκριμένα για τον συγκεκριμένο ασθενή, το συγκεκριμένο φαρμακείο. «Πρόκειται για ένα καινοτόμο σύστημα που λύνει πολλά προβλήματα και ενδοιασμούς ώστε επιτέλους και στην Ελλάδα να πάψουν οι ουρές, να πάψει η ταλαιπωρία των ασθενών η οποία σε τελικά ανάλυση είναι και προσβλητικά αλλά και μέσα από μία μελέτη που έχουμε κάνει βλέπουμε ότι το κράτος χάνει 70 εκατομμύρια το χρόνο, πέραν των δομών που χρησιμοποιεί, πέραν της αξιοποίησης των επιστημών σε άλλους χώρους. Εκεί απαιτούνται αποφάσεις που εκφράζουν καινοτομία, εκφράζουν τη διάθεση ότι εκσυγχρονίζεται η πολιτεία μαζί με τους φαρμακοποιούς, μαζί με τους γιατρούς, μαζί με όλους τους φορείς γιατί ο ασθενής απαιτεί καλύτερη ποιότητα».

Στη συνέχεια ο κ. Βαλτάς αναφέρθηκε στην εφαρμογή Take Care που έχει αναπτύξει ο ΠΦΣ σημειώνοντας ότι «είναι μία εφαρμογή που δίνει τη δυνατότητα διαχείρισης της φαρμακοθεραπείας μέσω των φαρμακείων. Περνάμε στο κινητό του ασθενούς τη θεραπεία που του έδωσε ο γιατρός, περνάμε τη δοσολογία και ενημερώνεται με καμπανάκι που χτυπάει ότι πρέπει να πάρει το φάρμακό του ο ασθενής την τάδε ώρα. Μάλιστα ο ασθενής μπορεί να κλικάρει ότι την πήρε τη θεραπεία του την τάδε ώρα ή ότι άργησε και την πήρε μετά από μία ώρα. Άρα καταλαβαίνετε ότι υπάρχει μία live ενημέρωση του συστήματα και data που είναι από πίσω ώστε γιατροί, οδοντίατροι να μπορούν να μπαίνουν σε αυτήν την εφαρμογή και να ενημερώνονται για την πορεία της θεραπείας του ασθενούς τους και για το κατά πόσο ο ασθενής συμμορφώνεται στη θεραπεία. Ξέρετε πόσο πετυχημένο είναι; Γιατί όταν το θυμάται και όταν μπαίνει στο πνεύμα, σας δηλώνω ότι τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά. Είναι μία καινοτόμα υπηρεσία των φαρμακείων. Κι αυτό γιατί η συμμόρφωση είναι η πεμπτουσία της επίλυσης προβλημάτων διαχείρισης των ασθενών».

Τέλος ο πρόεδρος του ΠΦΣ συνέδεσε ευθέως με τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασθενείς την προσπάθεια που γίνεται για τις συνενώσεις και τον εκσυγχρονισμό των φαρμακείων. «Τα φαρμακεία επειδή πιστεύουν ότι οι υπηρεσίες που πρέπει να δίνουν στον Έλληνα ασθενή πρέπει να συμβαδίζουν με καλύτερη ποιότητα ζητήσαμε από τους υπουργούς τη νομοθέτηση εκσυγχρονισμού και συνενώσεων φαρμακείων. Μονάδες μεγαλύτερες, πιο δυναμικές που θα παρέχουν υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες υγείας.

Είναι κοινός στόχος για τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά φαρμακεία: Καλύτερες υπηρεσίες υγείας στον Έλληνα και Ευρωπαίο ασθενή. Άρα εκεί πάμε, εκεί είναι οι καινοτόμες υπηρεσίες μας και εκεί θέλουμε τη συνεργασία όλων για να πάμε μπροστά».

Πηγή: dailypharmanews.gr

Κοινοποίηση
Scroll to Top