Τα σημεία διαφοροποίησης του ΣΦΕΕ στην προτεινόμενη νέα φαρμακευτική πολιτική
Σε “αναμμένα κάρβουνα” βρίσκεται η φαρμακευτική βιομηχανία ενόψει των νέων ρυθμίσεων που αναμένονται από το υπουργείο Υγείας για την τιμολογιακή πολιτική των φαρμάκων, αλλά και τις υποχρεωτικές επιστροφές του κλάδου (rebate και clawback) στη μεταμνημονιακή περίοδο.
Η διοίκηση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας(ΣΦΕΕ) είχε πρόσφατα συνάντηση με τον υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό, προκειμένου να συζητήσουν τις επικείμενες ρυθμίσεις, όπως αυτές έχουν ανακοινωθεί στις συσκέψεις της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης.
Επί των θεμάτων που έχουν τεθεί, ο ΣΦΕΕ έθεσε υπόψιν της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου τέσσερις παραμέτρους οι οποίες θα δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο τη λειτουργία των επιχειρήσεων, αν τα μέτρα εφαρμοστούν όπως ανακοινώθηκαν και δεν υπάρξουν προσαρμογές και τροποποιήσεις.
Οι παράμετροι αυτές είναι οι εξής:
1. Επιβολή clawback με συνυπολογισμό της ανάπτυξης της κάθε εταιρίας σε ποσοστό 30%. Εδώ ο ΣΦΕΕ επισημαίνει ότι το clawback είναι ήδη τεράστιο, και η σχέση 70/30 οδηγεί ευθέως σε καταλογισμό επί των προϊόντων και όχι συνολικά στην κάθε εταιρία. Το γεγονός αυτό χαρακτηρίζεται καταστροφικό για πολλές φαρμακευτικές εταιρείες και ιδιαίτερα για τα πιο καινούργια προϊόντα ή για οποιοδήποτε νέο προϊόν επιχειρήσει να εισαχθεί στην αγορά. Το ενδεχόμενο μιας τέτοιας ρύθμισης εξουδετερώνει πλήρως την πρόθεση για εξάλειψη του τέλους εισόδου 25% και αποτελεί ένα πολύ χειρότερο µέτρο. Ο ΣΦΕΕ επιμένει στην ήδη υπάρχουσα ρύθμιση που περιορίζει τον συνυπολογισμό της ανάπτυξης κάθε εταιρίας σε ποσοστό 10% (αναλογία 90/10), µε την ανάπτυξη ανά εταιρεία κατά ΑΦΜ και µε σχετική µέριµνα για τις αλλαγές που προκύπτουν από συγχωνεύσεις/εξαγορές.
2.Τιμολόγηση φαρμάκων βάσει της φθηνότερης τιμής της Ευρωζώνης. Ο Σύνδεσμος υποστηρίζει ότι η τιµολόγηση µόνο µε µία χώρα είναι άκρως επικίνδυνη και θα οδηγήσει σε περαιτέρω µειώσεις σε µια στιγµή που η Ελλάδα γίνεται χώρα αναφοράς και για άλλες ηπείρους. Ο µ.ο. των 3 χαµηλοτέρων της Ευρωζώνης είναι η ασφαλέστερη και πιο ισορροπηµένη επιλογή, και προτείνει -σε πρώτο στάδιο- οι αυξήσεις που θα προκύψουν από τις διορθώσεις, να δοθούν µέχρι τη χαµηλότερη τιµή της Ευρωζώνης.
3. Εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών για τις πρώτες σε κατανάλωση 99 θεραπευτικές κατηγορίες φαρμάκων κατά ATC4. Εδώ η φαρμακευτική βιομηχανία επισημαίνει ότι οι κλειστοί προϋπολογισµοί σε µια έντονα ανεπαρκή συνολική φαρμακευτική δαπάνη, χωρίς επιστηµονικά δεδοµένα, θα προκαλέσουν πιο πολλές αδικίες και προβλήµατα από ό,τι υπάρχουν σήµερα. Για την περιστολή της δαπάνης σε ότι αφορά την κατανάλωση φαρμάκων, ο ΣΦΕΕ επισημαίνει ότι πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να αποδώσουν τα µέτρα ελέγχου της δαπάνης που έχουν ψηφιστεί, το συντομότερο δυνατόν.
4. Νοσοκοµειακή δαπάνη. Καθώς οι οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης παραμένουν και οι ασθενείς συνεχίζουν να καταφεύγουν στα δημόσια νοσοκομεία για την περίθαλψή τους, ενώ παράλληλα τα νοσοκομεία έχουν επιφορτισθεί και με την κάλυψη των ανασφαλίστων, η κατανάλωση φαρμάκων αυξάνεται και έχει ξεφύγει σημαντικά από το όριο των 530 εκ. ευρώ για το 2018. Στο σημείο αυτό, ο ΣΦΕΕ επισημαίνει ότι ένα clawback της τάξης των 350 εκ. ευρώ για το 2018 σε µία δαπάνη 530 εκ. ευρώ, αντιστοιχεί σε ποσοστό 66% της περίπου. Καθώς όμως το νοσοκομειακό φάρμακο αποτελεί µία αγορά με πλήρως ελεγχόμενο περιβάλλον, αποτελεί ένδειξη σαφούς υποχρηµατοδότησης ή έλλειψης ελέγχου και ζητά το φετινό clawback να µην υπερβεί το αντίστοιχο περσινό.
Πηγή : healthmag.gr