Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ
Ήταν Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010 και λέγαμε…
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Φίλες και φίλοι,
Φίλες και φίλοι,
Η πατρίδα μας βιώνει σήμερα μια δύσκολη έως δραματική συγκυρία. Η παγκόσμια οικονομική κρίση άργησε να μας χτυπήσει την πόρτα, μόλις όμως το έκανε, την γκρέμισε με κρότο. Και πλέον, μετά την επιλογή της σημερινής Κυβέρνησης να υπογράψει ένα μνημόνιο υποταγής με τους εκπροσώπους της τρόικας, κάθε μέρα που περνάει οι Έλληνες προσθέτουν προβλήματα και απογοητεύσεις στη ζωή τους. Άλλοι χάνουν τη δουλειά τους, άλλοι αναγκάζονται να κλείσουν την επιχείρησή τους, άλλοι δεν μπορούν να αποπληρώσουν το δάνειό τους, άλλοι αναβάλουν αποφάσεις για το μέλλον τους.
Σε μια τέτοια συγκυρία, ο δικός μας ρόλος γίνεται ακόμη πιο σημαντικός. Η δουλειά μας, ακόμη πιο δύσκολη. Και δυστυχώς, από την πλευρά της Κυβέρνησης βιώνουμε μια αδυναμία να συμπορευτεί με την πραγματικότητα. Να κατανοήσει τις απαιτήσεις των καιρών και να συντονιστεί με αυτές. Να ακούσει τι έχουμε να πούμε, και να το λάβει σοβαρά υπόψη της.
Σε μια τέτοια συγκυρία, ο δικός μας ρόλος γίνεται ακόμη πιο σημαντικός. Η δουλειά μας, ακόμη πιο δύσκολη. Και δυστυχώς, από την πλευρά της Κυβέρνησης βιώνουμε μια αδυναμία να συμπορευτεί με την πραγματικότητα. Να κατανοήσει τις απαιτήσεις των καιρών και να συντονιστεί με αυτές. Να ακούσει τι έχουμε να πούμε, και να το λάβει σοβαρά υπόψη της.
Φίλες και φίλοι,
Το επάγγελμα του φαρμακοποιού δεν είναι κλειστό. Είναι ένα επάγγελμα κατεξοχήν ανοικτό στην κοινωνία, που μας φέρνει κάθε μέρα σε επαφή με τους πολίτες. Εμείς, δεν το βλέπουμε σαν επάγγελμα, αλλά σαν λειτούργημα, και έτσι περιμένουμε και από την Κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει.
Οι περισσότεροι συνάδελφοι, έχουμε μικρά φαρμακεία στις γειτονιές. Το ποσοστό του κέρδους είναι οριακό, και έτσι, στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, η επαγγελματική μας επιβίωση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη.
Δεν θα βλέπαμε αρνητικά την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει στη λήψη μέτρων. Πάντα όμως, σε σχέση με τη βελτίωση της παρεχόμενης φαρμακευτικής περίθαλψης, και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των Ασφαλιστικών Ταμείων.
Βρισκόμαστε στη μέση μιας επίπονης διαπραγμάτευσης, και μονάχα αν είμαστε όλοι ενωμένοι, αν σας έχουμε στο πλευρό μας, θα μπορούμε να ελπίζουμε βάσιμα στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τον κλάδο μας.
Οι περισσότεροι συνάδελφοι, έχουμε μικρά φαρμακεία στις γειτονιές. Το ποσοστό του κέρδους είναι οριακό, και έτσι, στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, η επαγγελματική μας επιβίωση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη.
Δεν θα βλέπαμε αρνητικά την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει στη λήψη μέτρων. Πάντα όμως, σε σχέση με τη βελτίωση της παρεχόμενης φαρμακευτικής περίθαλψης, και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των Ασφαλιστικών Ταμείων.
Βρισκόμαστε στη μέση μιας επίπονης διαπραγμάτευσης, και μονάχα αν είμαστε όλοι ενωμένοι, αν σας έχουμε στο πλευρό μας, θα μπορούμε να ελπίζουμε βάσιμα στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τον κλάδο μας.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η πολιτική για το φάρμακο πρέπει να στοχεύει στην έγκαιρη και ισότιμη πρόσβαση των ασθενών σε κάθε διαθέσιμη φαρμακοθεραπεία.
H προηγούμενη Κυβέρνηση είχε την ευαισθησία να σταθεί δίπλα στον ασθενή:
Με την κατάργηση της λίστας, όλοι οι ασθενείς είχαν πρόσβαση στο φάρμακο, και έτσι δόθηκε τέλος στους αποκλεισμούς και την αδιαφανή διαδικασία που ακολουθείτο επί των ημερών του ΠΑΣΟΚ.
H προηγούμενη Κυβέρνηση είχε την ευαισθησία να σταθεί δίπλα στον ασθενή:
Με την κατάργηση της λίστας, όλοι οι ασθενείς είχαν πρόσβαση στο φάρμακο, και έτσι δόθηκε τέλος στους αποκλεισμούς και την αδιαφανή διαδικασία που ακολουθείτο επί των ημερών του ΠΑΣΟΚ.
Με την καθιέρωση του συστήματος barcode στα φαρμακεία, η Ελλάδα έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη με σύστημα γραμμογραφημένου κώδικα, με πρακτικό αποτέλεσμα τη δυνατότητα ταυτοποίησης των φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων.
Με τη μηχανογράφηση των Ασφαλιστικών Ταμείων, εξοικονομούνται τεράστια ποσά που χάνονται από ατασθαλίες στον χώρο του φαρμάκου. Με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση επιτυγχάνουμε τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης περίθαλψης, την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα της φαρμακευτικής αγωγής. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του σκοπού είναι η μηχανογράφηση και η δικτύωση του σημείου συνταγογράφησης (ιατρείο), του σημείου εκτέλεσης της συνταγής (φαρμακείο) και του σημείου πληρωμής της δαπάνης (Ασφαλιστικό Ταμείο).
Σε αντίθεση η σημερινή Κυβέρνηση διακρίνεται από ασυγχώρητη προχειρότητα και ανευθυνότητα, κατά τον πρώτο χρόνο, εξουσίας της.
Ακόμη, δεν έχει ολοκληρωθεί η ανατιμολόγηση των φαρμάκων, παρότι είχε αναβληθεί τρεις φορές το δελτίο τιμών, με αποτέλεσμα να προκύψουν ελλείψεις σε πολλά φάρμακα και να προκληθούν τριγμοί στη δημόσια υγεία.
Η εφαρμογή του ΦΠΑ των φαρμάκων προκάλεσε αλαλούμ.
Τα κριτήρια που ανακοινώθηκαν πρόσφατα για την επαναφορά της λίστας φαρμάκων, κρίνονται ασαφή και χρίζουν διευκρινήσεων.
Η επαναφορά της θεώρησης των συνταγών, επιφέρει πρόσθετη ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους, ενώ θα ήταν σκόπιμο να επιδιώξει η σημερινή Κυβέρνηση την άμεση μηχανογράφηση των Ταμείων.
Σε αντίθεση η σημερινή Κυβέρνηση διακρίνεται από ασυγχώρητη προχειρότητα και ανευθυνότητα, κατά τον πρώτο χρόνο, εξουσίας της.
Ακόμη, δεν έχει ολοκληρωθεί η ανατιμολόγηση των φαρμάκων, παρότι είχε αναβληθεί τρεις φορές το δελτίο τιμών, με αποτέλεσμα να προκύψουν ελλείψεις σε πολλά φάρμακα και να προκληθούν τριγμοί στη δημόσια υγεία.
Η εφαρμογή του ΦΠΑ των φαρμάκων προκάλεσε αλαλούμ.
Τα κριτήρια που ανακοινώθηκαν πρόσφατα για την επαναφορά της λίστας φαρμάκων, κρίνονται ασαφή και χρίζουν διευκρινήσεων.
Η επαναφορά της θεώρησης των συνταγών, επιφέρει πρόσθετη ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους, ενώ θα ήταν σκόπιμο να επιδιώξει η σημερινή Κυβέρνηση την άμεση μηχανογράφηση των Ταμείων.
Οι φαρμακοποιοί στη διάρκεια του τρέχοντος έτους έχουν υποστεί μείωση των κερδών τους μεσοσταθμικά κατά 35% – 40%, εξαιτίας:
• Της μείωσης των τιμών των φαρμάκων μεσοσταθμικά κατά 30% περίπου και σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι 67%
• Την αυθαίρετη μείωση του ποσοστού κέρδους των λεγόμενων νοσοκομειακών φαρμάκων (που αποτελούν το 10% του συνολικού τζίρου των φαρμάκων) στα επίπεδα του 13,75% επί της λιανικής τιμής πώλησης τους
• Της πώλησης φαρμάκων από τα φαρμακεία των ιδιωτικών κλινικών (με πολύ υψηλό ποσοστό κέρδους- 16% επί της τιμής αγοράς , αντί ελάχιστου κέρδους , όπως οραματίζονται την φαρμακευτική δαπάνη) που μέχρι τώρα επωλούντο από τα ιδιωτικά φαρμακεία.
• Της μη κάλυψης από το ασφαλιστικό σύστημα των ΜΥΣΥΦΑ (OTC) με συνέπεια την πτώση των πωλήσεών τους. Η συνέπεια της μη κάλυψης είναι η επιβάρυνση του κοινωνικού συνόλου
• Της αυτόματης μείωσης της αξίας των αποθεμάτων των φαρμακείων, κατά το ποσοστό μείωσης των τιμών , κάθε φορά που μειώνονται οι τιμές . Άλλωστε και εδώ είναι ανακόλουθη του λόγου της σχετικά με το χρόνο μείωσης του STOCΚ , ή δε συμπεριφορά της κυβέρνησης ως προς τις αποθήκες, ήταν ευεργετική.
• Της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών που εκδηλώνεται σε μικρότερο βαθμό στον τομέα των φαρμάκων και σε μεγαλύτερο στον τομέα των παραφαρμακευτικών και άλλων προϊόντων που πωλεί το φαρμακείο .
• Του τεράστιου χρηματοοικονομικού κόστους που προκαλεί ο τραπεζικός δανεισμός (factoring κ.λ.π.) λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων των ασφαλιστικών ταμείων στην εξόφληση των υποχρεώσεων τους, π.χ το χρέος του ΟΠΑΔ προς τους φαρμακοποιούς ξεπερνά τα 500,000,000 ευρώ, από τα οποία 140,000,000 ευρώ, για τον νόμο ΑΤΤΙΚΗΣ. Για τα φάρμακα αυτά οι φαρμακοποιοί έχουν ήδη καταβάλει το Φ.Π.Α , χωρίς να το έχουν εισπράξει ακόμα. βλ. νόμος 3172/2003, άρθρο 22, και σχετική κοινοτική οδηγία.
Κατά συνέπεια κάθε λογιστικού τύπου άμεση ή έμμεση περαιτέρω μείωση του κέρδους του φαρμακείου θα οδηγήσει σε κλείσιμο τουλάχιστον του 15% των φαρμακείων μέχρι τέλος του έτους.
• Της μείωσης των τιμών των φαρμάκων μεσοσταθμικά κατά 30% περίπου και σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι 67%
• Την αυθαίρετη μείωση του ποσοστού κέρδους των λεγόμενων νοσοκομειακών φαρμάκων (που αποτελούν το 10% του συνολικού τζίρου των φαρμάκων) στα επίπεδα του 13,75% επί της λιανικής τιμής πώλησης τους
• Της πώλησης φαρμάκων από τα φαρμακεία των ιδιωτικών κλινικών (με πολύ υψηλό ποσοστό κέρδους- 16% επί της τιμής αγοράς , αντί ελάχιστου κέρδους , όπως οραματίζονται την φαρμακευτική δαπάνη) που μέχρι τώρα επωλούντο από τα ιδιωτικά φαρμακεία.
• Της μη κάλυψης από το ασφαλιστικό σύστημα των ΜΥΣΥΦΑ (OTC) με συνέπεια την πτώση των πωλήσεών τους. Η συνέπεια της μη κάλυψης είναι η επιβάρυνση του κοινωνικού συνόλου
• Της αυτόματης μείωσης της αξίας των αποθεμάτων των φαρμακείων, κατά το ποσοστό μείωσης των τιμών , κάθε φορά που μειώνονται οι τιμές . Άλλωστε και εδώ είναι ανακόλουθη του λόγου της σχετικά με το χρόνο μείωσης του STOCΚ , ή δε συμπεριφορά της κυβέρνησης ως προς τις αποθήκες, ήταν ευεργετική.
• Της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών που εκδηλώνεται σε μικρότερο βαθμό στον τομέα των φαρμάκων και σε μεγαλύτερο στον τομέα των παραφαρμακευτικών και άλλων προϊόντων που πωλεί το φαρμακείο .
• Του τεράστιου χρηματοοικονομικού κόστους που προκαλεί ο τραπεζικός δανεισμός (factoring κ.λ.π.) λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων των ασφαλιστικών ταμείων στην εξόφληση των υποχρεώσεων τους, π.χ το χρέος του ΟΠΑΔ προς τους φαρμακοποιούς ξεπερνά τα 500,000,000 ευρώ, από τα οποία 140,000,000 ευρώ, για τον νόμο ΑΤΤΙΚΗΣ. Για τα φάρμακα αυτά οι φαρμακοποιοί έχουν ήδη καταβάλει το Φ.Π.Α , χωρίς να το έχουν εισπράξει ακόμα. βλ. νόμος 3172/2003, άρθρο 22, και σχετική κοινοτική οδηγία.
Κατά συνέπεια κάθε λογιστικού τύπου άμεση ή έμμεση περαιτέρω μείωση του κέρδους του φαρμακείου θα οδηγήσει σε κλείσιμο τουλάχιστον του 15% των φαρμακείων μέχρι τέλος του έτους.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η φαρμακευτική πολιτική θα πρέπει να στοχεύει, στην έγκαιρη και ισότιμη πρόσβαση των ασθενών σε κάθε διαθέσιμη φαρμακοθεραπεία. Οι προηγούμενες πολιτικές μας, ενώ ήταν πολύ καλές, δεν έτυχαν εφαρμογής.
Ενδεικτικά, κωδικοποιώ τους παρακάτω άξονες:
– Διατήρηση ιδιοκτησιακού καθεστώτος, ποσοστού κέρδους, σταθερής λιανικής τιμής στα φαρμακεία. Ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στο φάρμακο, και διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
– Ολοκλήρωση και εφαρμογή μηχανογραφημένου συστήματος παρακολούθησης και διακίνησης του φαρμάκου, που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας και στην καλύτερη παρακολούθηση της διακίνησης σε όλα τα επίπεδα, καθώς και στον έλεγχο των φαρμακευτικών δαπανών.
– Αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός του ΕΟΦ, ώστε να προσφέρει ανταποδοτικές υπηρεσίες, και να λειτουργεί με διαφάνεια και αξιοπιστία.
– Κοστολόγηση των φαρμάκων με βάση φαρμακοοικονομικά κριτήρια. Σημασία έχει η αξία του φαρμάκου, και όχι μόνο η τιμή του. Συνύπαρξη των παλαιών δοκιμασμένων, καθώς και των νέων φαρμάκων.
– Καθιέρωση και επέκταση της χρήσης της ηλεκτρονικής κάρτας υγείας παντού, ώστε με τη χρήση της να αναβαθμιστεί η φαρμακευτική περίθαλψη, να μειωθεί η γραφειοκρατία και να ελεγχθεί καλύτερα η συνταγογράφηση.
– Καθιέρωση της νοσοκομειακής συσκευασίας, που θα μειώσει το κόστος της δαπάνης από τα νοσοκομειακά φάρμακα.
– Όλα τα φάρμακα να χορηγούνται από τα φαρμακεία. Έτσι, θα δοθεί τέλος στην ταλαιπωρία των ασθενών που χρειάζεται σήμερα να ταξιδέψουν ακόμη και δεκάδες χιλιόμετρα, σε ορισμένες περιπτώσεις, προκειμένου να προμηθευτούν τα φάρμακά τους.
– Στήριξη της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας. Να ενισχυθούν τα ερευνητικά προγράμματα, να μειωθεί η γραφειοκρατία και να βελτιωθούν οι παρεχόμενες από τον ΕΟΦ υπηρεσίες.
– Παρουσία φαρμακοποιών σε όλες τις κενές οργανικές θέσεις του δημοσίου. Κάτι τέτοιο, θα εγγυηθεί την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στα Νοσοκομεία, στα Ασφαλιστικά Ταμεία, στις Νομαρχίες και σε άλλους σημαντικούς φορείς της διοίκησης.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η υπεράσπιση του επαγγέλματός μας αποτελεί για εμάς δέσμευση ζωής. Γιατί το ίδιο το επάγγελμά μας αφορά την προάσπιση του μεγαλύτερου κοινωνικού αγαθού, της ζωής της κάθε Ελληνίδας και του κάθε Έλληνα.
Και σε αυτή την επιδίωξη, δεν πρόκειται να δεχτούμε εκπτώσεις.
Και σε αυτή την επιδίωξη, δεν πρόκειται να δεχτούμε εκπτώσεις.
ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Δ. Σ. ΤΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΚΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Δ. Σ. ΤΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΚΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ.
Πηγή: ΠΦΣ/ΓΝΩΜΕΣ